top of page
חיפוש

ספוטיפיי: האסטרטגיה שמאחורי הפלטפורמה



אלגוריתם ההמלצות של ספוטיפיי כמודל לאסטרטגיה שיווקית - חלק 3

 

האסטרטגיה מאחורי הפלטפורמה


המטרה העליונה של ספוטיפיי היא להשאיר את המאזין כמה שיותר זמן בפלטפורמה, ולעודד אותו לייצר כמה שיותר אינטראקציה עם אובייקטים שונים - כלומר מעורבות (Engagement). שתי המטרות הללו הן הסיבה שהמערכת בנויה ועובדת בצורה כזו ולא אחרת, ונותנת דגש לפרמטרים מסוימים על פני אחרים.


הסברתי כבר חלק גדול מהמשמעויות והמטרות שמאחורי חלקים מסוימים של ספוטיפיי בפסקאות קודמות במאמר, ולכן בחלק הזה של המאמר אשתדל לא לחזור על דברים שכבר נאמרו, אלא להוסיף נקודות מבט והתייחסויות לנושאים שלא סקרתי קודם. אסקור פה גם נושאים שנוגעים יותר לצד המשתמש וההשפעה עליו, ולא לאיך פועלת הפלטפורמה עצמה.


מיקוד ורזולוציה

על מנת שספוטיפיי תוכל לתת את המענה הטוב והמדויק ביותר לכל מאזין, היא חייבת להבין בדיוק, אבל בדיוק, מה הוא אוהב ולמה הוא יקשיב, כדי לתת לו עוד מוזיקה כזו. לכן, מעבר ללמידה של הרגלי ההאזנה שלו ושל מאגר המידע והמוזיקה ההולך וגדל של ספוטיפיי, יש צורך לתייג ולסווג את כל האובייקטים בצורה הטובה והעמוקה ביותר שניתן, כדי להתאים למאזין את השיר או האמן הנכון.


אחד הכלים המרכזיים שספוטיפיי משתמשת בהם כדי לסווג מוזיקה הוא ז'אנרים. זו לא תהיה הגזמה לומר שספוטיפיי ופלטפורמות אחרות שמסווגות ביג דאטה מוזיקלי ברזולוציה גבוהה הן בין האחראיות העיקריות למה שנראה כמו מפץ גדול של ז'אנרים. בעשור האחרון "הומצאו" מאות אם לא אלפי סגנונות מוזיקה חדשים, ונוצרו המון נישות חדשות במוזיקה. אפשר לראות את זה בעיקר במוזיקה האלקטרונית, סגנון שגם לפני זה כלל הרבה מאוד תתי סגנונות מוזיקליים נישתיים יותר ופחות, וכיום כולל - בכנות - הרבה יותר מדי סגנונות.


אם תשאלו אדם, הוא לא בהכרח יוכל לתייג לכם מוזיקה לז'אנר ספציפי, כי בסופו של דבר זה לא מדע מדויק. אבל לצערנו, AI היא כן מדע מדויק, והיא צריכה מודלים ותוויות מאוד ספציפיות להכניס אליהם כל שיר וטראק חדש שיוצא. מבחינת הבינה המלאכותית של ספוטיפיי, ככל שהיא תוכל לתייג שיר נתון למקום יותר מדויק, כך היא תוכל לכוון לקהל יעד יותר נכון ברזולוציה יותר גבוהה. התפיסה וצורת העבודה הזו הובילה לכך שכיום ספוטיפיי מתייגת מוזיקה לפי יותר מ5700 ז'אנרים, והמספר הולך וגדל.


זה עיקרון אמיתי שחשוב לזכור כשמתייגים ומנתחים ביג דאטה ודאטה בכלל. נכון, זה מציק לראות כל כך הרבה ז'אנרים, בעיקר כשמתחילים להתייחס אליהם בתעשיה כדברים נפרדים למרות שהם הומצאו כדי לייעל בינה מלאכותית. אבל זו אחת הדרכים הבדוקות הטובות לשפר תהליכים כאלו באמצעות למידת מכונה, ולהפוך התאמות בכל תחום למדויקות יותר, על ידי שיפור הרזולוציה.


פיצ'רים חברתיים בפלטפורמה

בספוטיפיי אפשר לשתף בקלות כמעט כל דבר, משירים דרך עמודי אמן ועד לפלייליסטים ואלבומים. התועלת לפלטפורמה כפולה - קישור ישיר מנתב עוד אנשים לפלטפורמה, וכמובן כל שיתוף כזה נרשם ומתועד ומצטרף לדאטהבייס הקיים. השיתופים הם עוד דרך לנטר ולגלות איפה אהבו את השיר יותר, אילו מאזינים שלחו אותו והמליצו לחברים שלהם ואפילו באיזה צורה הם שיתפו אותו.


פלייליסטים שיתופיים בספוטיפיי, ועידוד מפורש מצד הפלטפורמה להשוות את הטעם שלכם לחברים ומשפחה, תורמים גם הם ליצירת חוויה סביב ההאזנה. ההנגשה של מוצר שלכאורה מיועד לאדם אחד לחוויה חברתית ושיתופית נותנת לו כוח, בעיקר בעולם של היום כשכל כך הרבה דברים סביבנו עוברים אינדיבידואליזציה ופרסונליזציה. אפילו הפלייליסטים האישיים של ספוטיפיי ניתנים לשיתוף עם חברים.


אינטגרציה

יכולות אינטגרציה גבוהות בין ספוטיפיי ומוצריה לבין שירותים ופלטפורמות אחרות מובילות לשילוב טוב יותר בשוק ובמוצרים של חברות נוספות, וממילא ליותר חשיפה, האזנה ואינטראקציה עם התוכן. האינטגרציה של ספוטיפיי היא דו כיוונית - הטמעה של ספוטיפיי במוצרים ואתרים אחרים מחוץ לספוטיפיי (כמו נגן מוטמע או קישורים מיוחדים מדפים אחרים לספוטיפיי), ואפשרות קישור של חשבונות ומוצרים כמו גוגל או פייסבוק לחשבון ספוטיפיי קיים, וגם פיצ'רים חברתיים מתקדמים שמוטמעים בפלטפורמה.


בצד האמן האינטגרציה גדולה אפילו יותר, עם חיבורים אפשריים לעשרות אם לא מאות תוכנות עזר ופלטפורמות איקומרס כמו שופיפיי ואחרות, אפשרות תרומה לארגונים ואף לאמנים עצמם, הפניה לקניית כרטיסים להופעות ועוד. ספוטיפיי עצמה תומכת באינטגרציה כשהיא נותנת גישה נרחבת לסטטיסטיקות והטמעת תוכן, וכהוכחה לכך אפשר לראות את המספר הרב של פלטפורמות ניתוח סטטיסטיקות לספוטיפיי כמו Chartmetric, Soundcharts, Songstats ועוד.


עידוד מעורבות אמנים וניצול בסיסי מעריצים

ספוטיפיי גם משווקת את עצמה דרך האמנים והמאזינים. על ידי "דחיפת" התראות לאמנים על ציוני דרך כמו מספר צפיות עגול או שנה לשחרור שיר, היא מעודדת לשתף את ההישג החדש עם הקהל שלהם, קצת כמו במשחק בפלאפון שעברת בו שלב. כמובן היא מעודדת גם את המאזינים לשתף את החוויה שלהם, הפלייליסטים והאמנים שהם אוהבים. ואי אפשר בלי להזכיר את סיכום השנה של ספוטיפיי, שאני הולך להקדיש לו פסקה שלמה.


רשת האנדרגראונד, או המטרו של האמנים בספוטיפיי, נפתחה עם השקת דפי הקרדיטים ופרופילים ופלייליסטים לכותבי שירים. מתחת לכל החלק ה"מואר" של אמנים, שירים ואלבומים, ספוטיפיי בחרה לשים כמה פנסים גם על האנשים מאחורי הקלעים - המפיקים, הכותבים והמלחינים של השיר.


גם להחלטה הזו, כמובן, יש תועלת. כותב שירים שמקבל פלייליסט משלו בספוטיפיי ישתף אותו לעוקבים שלו, ומלחין או מפיק יציגו בשמחה שירים שהיו שותפים ליצירה שלהם. אפשר לומר שספוטיפיי באמת הצליחו לנצל כל טיפה של פוטנציאל במרחב הזה של עידוד שיתופים ומעורבות.


הסברים ותיאורים בפלטפורמה

אחד הדברים המפתיעים שלמדתי כשכתבתי את המאמר הזה, היא החשיבות של הסברים כתובים ושמות ברורים לאייטמים ולחלקים השונים בפלטפורמה. צוות מספוטיפיי שהתמקד בעניין כתב במסמך מ2018, שהזכרתי כבר, ש"הוספת הסבר שמשויך להמלצה ידועה כמגבירה את שביעות רצון המשתמשים ואת יכולת השכנוע של המלצות".


בהמשך המאמר שם הם מסבירים שהסברים מתאימים לאייטמים והמלצות גורמים לתוצאות כמו מעורבות גבוהה יותר ואינטראקציה מוגברת עם התוכן, שמגיעה כתוצאה מביטחון גבוה ושקיפות בנוגע להמלצות. כלומר, המאזין 'מבין' שההמלצה לא מגיעה מהאוויר הריק, ויכול לדעת על מה היא מבוססת (למשל זמרים שהוא אהב מעשור מסוים, או שירים בסגנון כלשהו). כתוצאה מכך הוא בטוח יותר ויכול גם לכוון את עצמו למה הוא אמור לשמוע, והשיר החדש ינחת על קרקע מוכנה יותר.


עצם ההתעסקות של ספוטיפיי בעניין ועריכת מחקר מעידה על האפקטיביות של ההסברים. גם אם לא בפירוט, באמת אפשר למצוא הסבר קצר בכמה מילים כמעט לכל דבר שיכול לדרוש הסבר בפלטפורמה, ואפילו מחוצה לה אם רוצים מידע מפורט יותר. הבלוג של ספוטיפיי באתר Spotify for Artists מלא במידע מפורט אודות הפלטפורמה בפרט ומוזיקה בכלל, כולל ראיונות עם בעלי תפקידים והסברים מעמיקים על פיצ'רים שונים. הבלוג של ספוטיפיי משמש גם כאחד המקורות למאמר זה.


שימוש בפרסונליזציה

פרסונליזציה, כלומר התאמה אישית של תוכן, היא הגביע הקדוש של ספוטיפיי. חלק גדול מהאלגוריתם וצורת הפעולה של הפלטפורמה מוקדשים למאמץ לדייק לכל מאזין ולהתאים לו את המוזיקה הכי נכונה שאפשר. אני אגע כאן בכמה נקודות שלא דיברתי עליהן קודם, ואדבר בהרחבה גם על סיכום השנה של ספוטיפיי, שלדעתי הוא נקודת שיא שאי אפשר להתעלם ממנה - גם בחשיבות שלו עצמו וגם במה שאפשר ללמוד ממנו.


במיוחד בשבילכם

בין האלמנטים השונים שמופיעים בעמוד החיפוש של האפליקציה, קיימת גזרה שלמה שנקראת "במיוחד בשבילכם", ומכילה המון אייטמים ייחודיים למשתמש. סיכום השנה, פלייליסטי Blend שיתופיים, מיקסים של ז'אנרים/אמנים/עשורים מותאמים למשתמש, וגם רשימות השמעה לפי מצב הרוח. גם הן, כמובן, נוצרו על ידי האלגוריתם ולפי העדפות ההאזנה שלכם. בהמשך העמוד יהיו מיקסים ש"תפורים עליכם" בקונספטים שונים, המיקסים היומיים שכולנו מכירים, ושני הפלייליסטים הכי חזקים בספוטיפיי: Release Radar ו-Discover Weekly.


כמעט כל אחד ואחד מהפלייליסטים באזור התוכן הזה משלב שירים שכבר שמעתם ואהבתם עם שירים שכנראה תאהבו, על פי המלצת האלגוריתם. ספוטיפיי גם תציע לכם את המיקסים האלה מדי פעם בעמוד הבית, ותחשוף אתכם אליהם פה ושם. כמו שאפשר לראות מרפרוף פשוט על העמוד, ספוטיפיי משתדלים מאוד לא לפספס שום רובד שבו אפשר לעשות פרסונליזציה (ואני מופתע למה עוד אין פלייליסט מותאם אישית לפי מדינה).


בספוטיפיי מנסים לסחוט ולהפיק את המירב מכל שדה אפשרי, מה שדי עובד להם, אם לשפוט לפי השליטה היחסית שלהם בשוק הסטרימינג. הם בונים כמובן על התאמת והמלצת מוזיקה חדשה, אבל גם על נוסטלגיה - מיקסים כמו 'חוזר חלילה', 'בשידור חוזר' ו'קפסולת זמן', כמו גם מיקסים של עשורים. להתמקד במחר, אבל לא לשכוח את העבר. במוזיקה, כמובן, יש ערך גדול לנוסטלגיה, ואנשים אוהבים להיזכר פתאום בשיר מלפני חמש שנים. זה רק הופך את ההחלטה הזאת לרלוונטית ונכונה אפילו יותר.


נטו מוזיקה חדשה - Discover Weekly ו-Release Radar

הRelease Radar ממש פשוט ברעיון שלו - מוזיקה חדשה מאמנים שהמאזין עוקב אחריהם, והמלצות על עוד כמה שירים חדשים שהמאזין עשוי לאהוב, כמו גם שירים חדשים טרנדיים מאוד - בדרך כלל כאלו שמתפוצצים ברמה עולמית. הוא גם מואזן בעקביות ובתדירות גבוהה מאוד על ידי אחוז עצום מהמשתמשים בספוטיפיי, שזו אחת הדרכים העיקריות שלהם להתעדכן בשחרורים חדשים מהאמנים האהובים עליהם. בהתחשב בעובדה שסטנדרט השחרורים של רוב תעשיית המוזיקה הוא יום שישי, הRelease Radar הוא אחת הדרכים הכי מיידיות ומעודכנות להכיר מוזיקה חמה מהתנור.


הפלייליסט ה"טהור" Discover Weekly, לעומת זאת, הוא פרי פיתוח של שנים שהתעצב לצורה הנוכחית שלו לאחר כמה ניסיונות כושלים של פורמטים מוצלחים פחות. הפופולריות העצומה שלו בקרב משתמשים יכולה להוכיח לנו את האפקטיביות של אלגוריתם ההמלצות ולשמש מדד להצלחה של הגישה של ספוטיפיי.


אם מסתכלים על זה לעומק, Discover Weekly הוא לא באמת (או לפחות לא בהכרח) נטו מוזיקה חדשה. היא חדשה למאזין - אלו שירים שהוא עוד לא שמע וכנראה יאהב. לעיתים המיקס הזה יכלול גם שירים חדשים מאמנים לא מוכרים, ואפילו מאמנים חדשים בספוטיפיי, שיוכלו להתאים לסגנון המוזיקלי של המאזין.


זה פרוייקט מרשים, כשמתחשבים בעובדה שספוטיפיי צריכים לעדכן כמעט 400 מיליון פלייליסטים אישיים כל שבוע, תוך לקיחת פרמטרים שונים בחשבון כמו שפות ואזורי זמן. קל לראות מההשקעה את החשיבות שספוטיפיי מייחסת לפלייליסט היחיד הזה, לפרסונליזציה של המלצות ולתשתית המידע העצומה שיש לה, שהופכת את כל הדבר הזה לאפשרי.


סיכום השנה של ספוטיפיי

סיכום השנה של ספוטיפיי הוא אחד הדברים הגאוניים שראיתי בפלטפורמה. אני לא יכול שלא לחייך כשאני פותח אותו ושומע את אחד השירים האהובים עלי מתנגן. הסיכום כתוב ובנוי בצורה מעולה שנותנת לך תחושה של מישהו שיושב איתך ומסכם את השנה שלך מבחינת מוזיקה, וזו בדיוק המטרה.

אני רוצה להעלות כאן כמה נקודות מעניינות שכדאי לשים לב אליהן, בעיקר כשמדברים על יצירת חיבור בין המאזין לפלטפורמה ולמוזיקה. כמה מתודות שספוטיפיי עושה בהן שימוש ושווה להיות מודעים אליהן.


  1. שימוש בסטטיסטיקות ומספרים גדולים, בצורה שנותנת למאזין הרגשה של קבוצת עילית וייחוד. זה בא לידי ביטוי בהמון מקומות לאורך סיכום השנה, הבולטים לדעתי הם כמובן מספר דקות ההאזנה (ובצמוד אליו "יותר מX אחוזים בישראל"), באיזה אחוז מאזינים אתה של האמן הכי מושמע, לכמה אמנים שונים האזנתם וכמה פעמים ניגנתם את השיר המושמע ביותר.

  2. עיצוב, גובל במיתוג. סיכום השנה מעוצב כמו סטורי באינסטגרם (ושאר החיקויים שלו), מה שנותן הרגשה מוכרת, חדישה ונוחה למשתמש. זה יורד לפרטים הכי קטנים - החלוקה לפיסות תוכן קטנות, הויזואליזציה ואפילו הכפתור שמאפשר להשתיק את השמע. זה ספוטיפיי, למה שמישהו ישתיק?

  3. אפילו את זה אפשר לשתף. כפתור שיתוף הסטורי הצף שנמצא בכל מסך, ועידוד אקטיבי לשתף את התוצאות ולהשוות עם חברים גורמים לתחושת חברתיות ואפילו מנצלים את התחרותיות שטבועה בנו, כדי להניע אותנו להשוות עם חברים ולהראות לעולם ששמענו מוזיקה כל כך הרבה דקות השנה. כמעט כל דבר שכתוב או מוצג בסיכום השנה נראה כמעט מזמין להשוואה או פרסום.

  4. מודעות לשפה ולניסוח. סיכום השנה כתוב בשפה כמעט מדוברת, ידידותית למשתמש אבל אינפורמטיבית ומזמינה. היא לא חביבה באופן קיצוני כמו הניסוחים של איקאה, אבל גם לא נשמעת כמו החבר מהשכונה. שימוש בטון הנכון ובשפה הנכונה הוא עניין חשוב, בעיקר בתוכן כתוב ובעיקר כזה שאמור להשפיע על הקוראים כמו כאן. לדעתי גם פה ספוטיפיי שיחקו אותה בגדול. מעבר לנגישות של התוכן למשתמשים ולדור הצעיר יותר שזו השפה שלו, זה גם "מתממשק" בקלות עם פלטפורמות אחרות כמו אינסטגרם ופייסבוק, שזו השפה המדוברת בהן. הרי אף אחד לא ישתף מסך סטטיסטיקות שנראה כמו מסמך אקסל.

  5. השימוש בשירים המוכרים והאהובים. זה ממש מתבקש, כשחושבים על זה, אבל זו גם אחת הנקודות הכי חזקות של ספוטיפיי ושל סיכום השנה. אלו השירים שהמאזין הכי אוהב, הם בהכרח יעוררו אצלו תגובה - במיוחד כשממתגים את האירוע כמו שספוטיפיי עושה - והם בונים סביב זה את סיכום השנה.

  6. גם בגזרת האינטראקציה ספוטיפיי לא נשארת שקטה, אפילו כאן. מעבר לכפתור השיתוף שהזכרתי, יש משחקים מוטמעים בתוך סיכום השנה - כמו לגלות את השקר מתוך שלושת ההיגדים על הרגלי ההאזנה - שגם הם מאתגרים את המשתמש ומכניסים אותו לחוויה. ההזמנה לומר תודה בטוויטר לאמן המושמע ביותר, ישירות מתוך הסטורי, משמשת דוגמה מעולה להדגשת הגורם האנושי והחברתי, וגם למיתוג של ספוטיפיי כחברה שלא שוכחת מהמימד הזה. אישית אהבתי מאוד.


מתודה אחת לאחרת - במהלך גאוני בעיני, ספוטיפיי הכניסו לתוך פלייליסט השירים המושמעים ביותר של השנה סרטוני תודה מהאמנים עצמם, שמודים למאזינים שבחרו בהם ובמוזיקה שלהם. גם זה מראה לדעתי את החשיבות של הצד האנושי בעיני ספוטיפיי, ושל האינטראקציה הפשוטה בין אמן למאזינים שלו. זה גם מצביע על שיתוף פעולה הדוק יותר בין האמנים לפלטפורמה, שבא לידי ביטוי גם בהקשבה רציפה של החברה לאמנים וגם למאזינים, כמו למשל שינוי ברירת המחדל בהאזנה לאלבומים שבוצע ב2021 עקב בקשה של אדל.


כבר אמרו לפני שספוטיפיי היא התאגיד היחיד שמסוגל לבוא אלינו בתצוגה של "תראו כמה מידע אישי אנחנו אוספים עליכם" ולגרום לנו להתלהב מזה ואפילו לשתף את זה עם כל העולם. לדעתי המצב שונה קצת - ספוטיפיי, בניגוד לתאגידי ענק שלא נזכיר כאן, אוספת עלינו כמעט כלום מעבר למה אנחנו אוהבים במוזיקה (לפחות עד כמה שידוע לי, ואני לא חושב שהם צריכים יותר מזה). אבל אני מסכים עם העובדה שיש המון מידע עלינו שחשוף לחברות גדולות, ושצריך לשים לב ליכולות הגבוהות הקיימות באיסוף וניתוח בסיסי נתונים שנוצרים על סמך הפעולות שלנו.


מטרת העל של ספוטיפיי היא להיות בית למוזיקה שלנו. צורות הפעולה שבהן הפלטפורמה נוקטת והצורה שבה היא מסודרת מצוינות לדעתי כמאזין, כאמן וכאדם שמתעסק בתחום. תודה לכם, ספוטיפיי


 

ביבליוגרפיה
ע"פ סדר כרונולוגי

מאמר של Brian Whitman, לשעבר CFO של EchoNest, אחד עשר בדצמבר 2012
https://notes.variogr.am/2012/12/11/how-music-recommendation-works-and-doesnt-work/

מאמר של Paul Lamere בבלוג שלו Music Machinery, השני במאי 2014
https://musicmachinery.com/2014/05/02/the-skip/

מאמר של Ilan Mochari באתר Inc., השמיני במאי 2014
https://www.inc.com/ilan-mochari/spotify-attention-span.html

מצגת של עובדי ספוטיפיי על הפרוייקט Discover Weekly, שהועלתה לרשת על ידי Chris Johnson ב16 בנובמבר 2015
https://www.slideshare.net/MrChrisJohnson/from-idea-to-execution-spotifys-discover-weekly/31-1_0_0_0_1

מאמר של Adam Pasick באתר QUARTZ, עשרים ואחד בדצמבר 2015
https://qz.com/571007/the-magic-that-makes-spotifys-discover-weekly-playlists-so-damn-good/

מאמר של Maura Johnston בבלוג של Spotify for Artists, השביעי ביוני 2018
https://artists.spotify.com/blog/how-spotify-discovers-the-genres-of-tomorrow

מחקר פנימי של ספוטיפיי על האלגוריתם שלה, 7 באוקטובר 2018
https://static1.squarespace.com/static/5ae0d0b48ab7227d232c2bea/t/5ba849e3c83025fa56814f45/1537755637453/BartRecSys.pdf

מאמר של Bobby Owsinski באתר Forbes, שבעה עשר בנובמבר 2018
https://www.forbes.com/sites/bobbyowsinski/2018/11/17/song-skip-rates/?sh=18bd14b11c42


תשובה של המשתמש fmxy לשאלה בקהילת Spotify והמקורות שציטט שם, העשרים וחמישה לאפריל 2019
https://community.spotify.com/t5/Content-Questions/Artist-popularity/td-p/4415259

https://developer.spotify.com/documentation/web-api/reference/#/operations/get-an-artist

https://developer.spotify.com/documentation/web-api/reference/#/operations/get-several-tracks

מאמר של Dave Gershgorn באתר OneZero, הרביעי באוקטובר 2019
https://onezero.medium.com/how-spotifys-algorithm-knows-exactly-what-you-want-to-listen-to-4b6991462c5c

מאמר של Sameer Balaganur באתר Analytics India Mag, השישי בינואר 2020
https://analyticsindiamag.com/how-spotifys-algorithm-manages-to-find-your-inner-groove/

ריאיון של Khalila Douze עם מנהל פלייליסט בבלוג של Spotify for Artists, התשעה עשר ביוני 2020
https://artists.spotify.com/blog/behind-the-playlists-r-and-b

מאמר נוסף של Maura Johnston בבלוג של Spotify for Artists, עשרים ותשעה בספטמבר 2020
https://artists.spotify.com/blog/behind-the-playlists-fresh-finds

מאמר של Mark באתר Lodge Cove Collective, השישי באוקטובר 2021
https://lodgecove.com/what-is-the-spotify-popularity-index/

מאמר של Brandon Egglestone באתר Playlistpush, ב8 באוקטובר 2021
https://playlistpush.com/blog/the-spotify-algorithm/

 מאמר של Brian Dean באתר Backlinko, ארבעה עשר באוקטובר 2021
https://backlinko.com/spotify-users

מאמר של צוות האתר באתר gemtracks, מתעדכן
https://www.gemtracks.com/guides/view.php?title=how-does-spotifys-algorithm-work&id=555

מידע מהאתר Every Noise At Once של עובד ספוטיפיי Glenn McDonald, המידע נמשך ב17 לינואר 2022
https://everynoise.com/engenremap.html

מידע נוסף מהאתר ומהבלוג של ספוטיפיי, וכמובן ידע שלמדתי לאורך הזמן ממקורות שונים, אנשי תעשייה ויוצרים.

תודה מיוחדת לאנשים המדהימים שהשקיעו זמן בקריאה של המאמר, ועזרו לי להפוך אותו למדויק ומקצועי עד כמה שאפשר:
יונתן קוטנר, עורך לשעבר ומנהל ספוטיפיי ישראל
שחר שמואלי, יזם מיוזיק טק ומייסד שותף של PlaylistMap
שימי בן עזרא, מייסד ומנהל מוזיקן
אברהם גולן, מהנדס תוכנה בכיר בPalo Alto Networks
ליעד אברהם, מוזיקאי ומנהל פלייליסטים
דויד פרץ, מוזיקאי

לתגובות, שאלות, הערות, הארות או סתם סמול טוק, מוזמנים לשלוח הודעה באינסטגרם/פייסבוק או במייל - neria2540@gmail.com
מקווה שלמדתם דברים חדשים מהמאמר :)
שלכם, נריה
178 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page